Καταγραφή ηλεκτρονικών δεδομένων από τους παροχείς διαδικτύου

19 Μαρτίου, 2008

Δεν πρόκειται για τελειωμένη υπόθεση όπως πολλοί φοβούνται. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι τηλεφωνικές μας συνομιλίες καταγράφονται από τις τηλεφωνικές εταιρείες και διατηρούνται για κάποια χρόνια για την περίπτωση που η δικαιοσύνη χρειαστεί να τις ανακαλέσει σε εξιχνιάσεις εγκλημάτων, μέχρις ότου διαγραφούν. Τι ισχύει όμως για τις ηλεκτρονικές μας επικοινωνίες; Για τα δεδομένα μας που διακινούνται μέσω των παροχών διαδικτύου; Αυτό δεν είναι ξεκάθαρο ακόμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά καιρούς βγαίνουν διάφορες αποφάσεις από τα τοπικά δικαστήρια κάθε χώρας. Στη Γερμανία σήμερα το ανώτατο δικαστήριο έβαλε φρένο σε νόμο που επιχειρούσε να θέσει σε ισχύ νόμο που επέβαλε στους παρόχους να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο για διάστημα 6 μηνών στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας.

Πάντως ο – νόμος περί απορρήτου των επικοινωνιών – N.3471 του 2006, ο οποίος αποτελεί:

Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Ιουλίου 2002 σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ΕΕ L 201/37 της 31ης Ιουλίου 2002,

ορίζει στο Άρθρο 4 (με τίτλο "Απόρρητο") ότι:

παρ. 1. Οποιαδήποτε χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών που παρέχονται μέσω δημοσίου δικτύου επικοινωνιών και των διαθεσίμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς και των συναφών δεδομένων κίνησης και θέσης, όπως ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, προστατεύεται από το απόρρητο των επικοινωνιών.
παρ. 2. Απαγορεύεται η ακρόαση, υποκλοπή, αποθήκευση ή άλλο είδος παρακολούθησης ή επιτήρησης των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και των συναφών δεδομένων κίνησης και θέσης, εκτός αν προβλέπεται άλλως από το νόμο,

ενώ, σπεύδει να προβλέψει ότι:

παρ. 4. …επιτρέπεται η τεχνικής φύσεως αποθήκευση, η οποία είναι αναγκαία για τη διαβίβαση της επικοινωνίας. (για να μην παλαβώσουμε κιόλας τελείως βρε αδερφέ.

Επομένως ξέρουμε τι λέει τόσο ο ευρωπαϊκός όσο και ο ελληνικός νόμος πχ. σχετικά με την πιθανότητα να φιλτράρουν οι παροχείς τα δεδομένα μας ώστε – λέμε τώρα – να κόβουν τις P2P υπηρεσίες…

εκτύπωση Κατηγορίες: διαδίκτυο, πολιτική | rss 2.0 | trackback

8 σχόλια στο “Καταγραφή ηλεκτρονικών δεδομένων από τους παροχείς διαδικτύου”

Ο/η "george" είπε:

Πολύπλευρο θεματάκι…

Το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Γερμανίας δεν απέτρεψε το νόμο, απλά περιόρισε τις ελευθερίες του. Περισσότερα από τους ειδικόυς εδώ.

Αυτό που αναρωτιέμαι είναι το εξής:
Δεδομένου ότι ο νόμος ισχύει στη Γερμανία, οι επικοινωνίες με ξένες χώρες καταγράφονται? Και επιπλέον, οι τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις στις οποίες συμμετέχει τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός επί Γερμανικού εδάφους ή κυριότητας καταγράφονται επίσης?

20 Μαρτίου, 2008 στις 10:59 πμ

Ο/η "Τάκης" είπε:

Ναι, το ίδιο link δίνεις. Ο νόμος έλεγε για 6μηνη καταγραφή των ηλεκτρονικών δεδομένων ως υποχρέωση προς τους ISPs και όχι για κάποιο περιορισμό. Αυτό απετράπηκε…

Germany’s top court curtailed a law on Wednesday requiring telecom firms to store phone and Internet data for six months… The Federal Constitutional Court ruled data may be stored, but…

20 Μαρτίου, 2008 στις 1:09 μμ

Ο/η "george" είπε:

Ωστόσο,

“The Federal Constitutional Court ruled data may be stored, but details may only be transferred to investigators in the event of inquiries into serious crime.”

Το οποίο σημαίνει ότι τα δεδομένα θα καταγράφονται και θα αποθηκεύονται, αλλα θα είναι διαθέσιμα μόνο όταν απαιτείται από αστυνομικές έρευνες.

20 Μαρτίου, 2008 στις 1:56 μμ

Ο/η "Τάκης" είπε:

Ναι, βρε αδερφέ, η απόφαση η οποία λέω όριζε ότι αυτό δεν είναι υποχρεωτικό για τους ISPs. Αυτό ήταν που προσπαθούσε να περάσει ό νόμος και ανακόπηκε. Αντίθετα, πχ. στην Ελλάδα, οι τηλεφωνικές εταιρείες εταιρείες είναι υποχρεωμένες να διατηρούν αρχείο συνομιλιών – δεν είναι δηλάδή στη διακριτική τους ευχέρεια να το κάνουν.

Κι όλα αυτά θα έχουν σημασία μεγαλύτερη καθώς η διαφήμιση στο Internet διογκώνεται και γίνονται προσπάθειες να γίνει όλο και πιο προσωποποιημένη και για να επιτευχθεί αυτό όλο και περισσότερα στοιχεία των ηλεκτρονικών μας επικοινωνιών καταγράφονται. Πχ. κατά πόσο είναι πράγματι νόμιμο το ότι κάποιος βάζει στο site του Google Analytics, αναγκάζοντας τον καθένα που μπαίνει σε αυτό να “αναφέρει” αυτή την πληροφορία στο Google, χωρίς να έχει προηγουμένως ερωτηθεί αν επιθυμεί αυτή την “υπηρεσία”; Και όλα αυτά μπλέκονται και με ζητήματα – ή δικαιολογίες – για την πάταξη της τρομοκρατίας παγκοσμίως κλπ κλπ κλπ.

Σωστά λες ότι είναι “πολύπλευρο θεματάκι…”. Όμως, ακόμη δεν είναι τελειωμένο ζήτημα, μιας και στην Ευρώπη, τουλάχιστο, έχουν απομείνει κάποια ψήγματα φιλελευθερισμού.

20 Μαρτίου, 2008 στις 2:15 μμ

Ο/η "george" είπε:

Η απόφαση ορίζει ότι είναι υποχρεωτικό, αλλά περιορίζει πολύ τις προσβάσεις σε αυτά τα δεδομένα. Λίγο πιο ξεκάθαρα αναφέρεται εδώ.

“[…]telephone and Internet data may be stored for up to six months as required by the law[…]”

20 Μαρτίου, 2008 στις 3:26 μμ

Ο/η "Τάκης" είπε:

Δεκτόν – αλλά το ότι το γερμανικό δικαστήριο τον σταμάτησε αυτό το νόμο δεν αλλάζει! Η πρόσβαση περιορίζεται με τον ίδιο τρόπο που περιορίζεται πχ. και η πρόσβαση στις τηλεφωνικές συνομιλίες – δηλαδή μόνο σε περίπτωση εγκλημάτων κλπ. Υπάρχει, όμως, θεμελιώδης διαφορά στις τηλεφωνικές επικοινωνίες και στις ηλεκτρονικές. Και οι δύο είναι απόλυτα προσωπικές μεν. Αλλά οι πρώτες δεν μπορούν να υποστούν τέτοια μαζική επεξεργασία για να διαπιστωθούν πράγματα για σένα. Κανείς δε μπορεί να τις “κρυφακούσει” όλες. Οι δεύτερες αντίθετα έχουν τεράστια αξία για κάποιον που έχει πρόσβαση σε αυτές γιατί πρόκειται για ηλεκτρονικά δεδομένα (data) που μπορούν να υποστούν μαζική επεξεργασία (υπάρχει και το σχετικό ανέκδοτο με τον Άραβα στην Αμερική που στέλνει ψεύτικα emails στον πατέρα του και του μιλά για τρομοκρατικές ενέργειες και οι μυστικές υπηρεσίες, που τα παρακολουθούν, εφορμούν σπίτι του και σκάβουν στον κήπο του χωρίς να βρουν τίποτε, αλλά αφήνοντας τον κήπο φρεσκο-σκαμμένο, κάτι που ήταν ο απώτερος σκοπός του πονηρού Άραβα). Διαφορετικά, αφού καταγράφονται οι τηλεφωνικές συνομιλίες, τι εμποδίζει τόσα χρόνια την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταγράφει και τα δεδομένα μας του διαδικτύου;

20 Μαρτίου, 2008 στις 3:43 μμ

Ο/η "george" είπε:

Αναμφισβήτητα οι περιορισμοί που μπήκαν, δικαστικά πλέον, στη Γερμανία, είναι σημαντικότατοι. Ωστόσο έγινε αυτό που η ΕΕ (μονο?) επιζητούσε για καιρό: Να υπάρχουν αρχεία ΚΑΙ των επικοινωνιών δεδομένων όλων μας. Και συμφωνώ απολύτως στη σχετική διαφορά στην “αξία” των διαφορετικών είδων επικοινωνίας.

Υπάρχει ένα Γερμανικό site (στα Αγγλικά) που ασχολείται με αυτό ακριβώς το ζήτημα. Ρίξε του μια ματιά εδώ.

20 Μαρτίου, 2008 στις 3:54 μμ

Ο/η "Τάκης" είπε:

Ωραίο site. Και για να ευθυμήσουμε, διαβάστε για τη μαζικότερη ομαδική αγωγή στα χρονικά της γερμανικής δικαιοσύνης με 34.000 ενάγοντες που κατέθεσαν 102 φακέλους με παράπονα σε 12 ταξιδιωτικές βαλίτσες (από το ίδιο site): Historical class action suit. Καλο!

20 Μαρτίου, 2008 στις 5:31 μμ

Ό,τι προαιρείσθε:

Επιτρεπτά (X)HTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> . Εάν προσθέσετε εξωτερικά links στο σχόλιό σας τότε αυτό δε θα εμφανιστεί στη λίστα με τα υπόλοιπα σχόλια έως ότου εγκριθεί από τον υποφαινόμενο, οπότε το νου σου!