Είχα κάνει κάποτε τη σκέψη ότι αυτό που θα χωρίζει πάντα τον άνθρωπο από την τεχνητή νοημοσύνη είναι ότι η δεύτερη είναι προϊόν κατασκευής του πρώτου. Είναι κάτι κατασκευασμένο, όχι αυθόρμητα και εκ της φύσεως, όπως ο άνθρωπος. Το ερώτημα έχει ενδιαφέρον αν αναλογιστούμε το γεγονός ότι η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται αρκετά πολύπλοκη πλέον και ίσως σύντομα να μη μπορούμα να ξεχωρίσουμε ένα σύστημα από έναν άνθρωπο ή από την πραγματικότητα γενικότερα. Θα έχει τότε αυτό το σύστημα δικαιώματα; Θα πρέπει να γίνεται αποδεκτό/πιστευτό;
Ο Χαράρι όρισε το consciousness ως the ability to suffer. Τόσο απλοϊκά και αυτό μου αρέσει. Πρώτον γιατί την όρισε κάπως. Πολλές συζητήσεις στις μέρες μας για το θέμα δεν την ορίζουν καν (συνείδηση, επίγνωση, αίσθηση, συναίσθηση). Τη συζητάνε σα να ξέρουμε όλοι τι είναι, ξεχνώντας ότι πρόκειται για μια λέξη που μας ακολουθεί χρόνια χωρίς να έχει κάποια προϋπάρχουσα αξία και μπορεί να έχει και διαφορετική αξία ή ακόμη και ιδιότητες για τον καθένα μας. Άρα πώς να τη συζητήσουμε χωρίς να μιλάμε για το ίδιο πράγμα!
Δεύτερον γιατί την όρισε με ένα τελείως απλό και θεμελιώδη τρόπο που ακουμπά στο βάθος της ζωής αλλά και της ηθικής. Η ικανότητα να υποφέρουμε, να αισθανόμαστε δηλαδή πράγματα, είτε με ικανοποιήση είτε με δυσφορία, ακούγεται πράγματι ένας πολύ θεμελιώδης αλλά και πλήρης τρόπος να ορίσουμε τι ξεχωρίζει τη ζωή από τη μη ζωή. Παρεμπιπτόντως αυτός ο διαχωρισμός είναι και ο διαχωρισμός που κάνει και το χορτοφαγικό κίνημα για να συμπεριλάβει τα ζώα στον κύκλο της ηθικής μας, ότι δηλαδή και αυτά έχουν την ικανότητα να υποφέρουν.
Αν λοιπόν κατασκευάσουμε ένα αρκετά περίπλοκο σύστημα, ένα ανθρωποειδές ας πούμε, που να μοιάζει και να συμπεριφέρεται σαν άνθρωπος σε ό,τι μπορούμε να εμείς αντιληφθούμε, τότε αυτό είναι άνθρωπος; Ή, έστω, του αναγνωρίζουμε δικαιώματα ανθρώπου; Αν του κατασκευάσουμε ακόμη και ένα απίστευτα περίπλοκο νευρικό σύστημα, έστω πανομοιότυπο με αυτό του ανθρώπου και του δώσουμε και φωνή να κλαίει και να ικετεύει όταν το νευρικό αυτό σύστημα πλήγεται;
Η απάντησή μου είναι πως όχι, αυτό το κατασκεύασμα, δεν είναι άνθρωπος, όσο καλά κι αν φέρεται ως τέτοιος και μας ξεγελά. Γιατί τι είναι αυτό που διαφοροποιεί αυτό το κατασκεύασμα από μια οθόνη υπολογιστή που τυπώνει τους χαρακτήρες “πονάω, σταμάτα σε παρακαλώ”. Άλλωστε έχουμε και ανθρώπους σε καταστάσεις να μη μπορούν να επικοινωνήσουν πολύ καλύτερα από μια τέτοια οθόνη υπολογιστή. Τι τους διαφοροποιεί όλους αυτούς; Το γεγονός ότι δεν τους κατασκεύασε κάποια άλλη νοημοσύνη, ότι δημιουργήθηκαν από αυθόρμητες διαδικασίες της φύσης.
Είναι ένα κάπως ουσιοκρατικό επιχείρημα, όχι μόνο για τον άνθρωπο, αλλά και για τη ζωή γενικότερα, αλλά θέτει ένα καθαρό όριο.Και θέτει και ένα καθαρό όριο στην τεχνητή νοημοσύνη και αυτά που μπορεί να παραγάγει, ότι δηλαδή αυτά θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι έχουν παραχθεί από κάποια μηχανή.
Διαφορετικά ο άνθρωπος είναι απλά ένα σύνολο φυσικών ιδιοτήτων χωρίς κάποια άλλη αξία. Και, φυσικά, δε λέω ότι αυτή η αξία έρχεται από κάτι ανώτερο, από κάποιο πνεύμα ή θεότητα ή κάτι άλλο. Αυτή αξία αποδίδεται από τον ίδιο τον άνθρωπο κατά το ανθρωποκεντρικό “πάντων χρημάτων μέτρον ἐστίν ἄνθρωπος”.
[Featured image credit: https://www.pexels.com/photo/photo-of-head-bust-print-artwork-724994/.]
εκτύπωση Κατηγορίες: απόψεις, ηθική | rss 2.0 | trackback